Masalah meroyan biasanya dikaitkan dengan wanita selepas bersalin. Ada wanita yang menghadapi tekanan emosi sehingga boleh menjejaskan kebahagiaan yang sedang dikecapi. Meroyan merupakan istilah umum orang Melayu terhadap masalah perubahan emosi selepas bersalin.

Dalam bidang perubatan, gangguan perasaan selepas bersalin dikelaskan kepada tiga peringkat mengikut tahap keseriusannya iaitu :

1.Postpartum blues- normal dan tidak serius. Berlaku selepas wanita bersalin.
2. Postpartum depression - Gangguan emosi / psikologi yang memerlukan yang individu terbabit memerlukan bantuan pakar. Kemurungan yang dialami lebih teruk dan boleh mendatangkan kesan buruk kepada ibu dan bayi yang baru lahir.
3. Postpartum psychosis - Gila meroyan.Tahap ini adalah penyakit paling teruk.Gejala ini boleh berlarutan sehingga satu atau dua tahun selepas bersalin.

Panduan elak meroyan
  1. Pastikan mendapat bantuan daripada suami dan ahli keluarga yang lain untuk memberi sokongan emosi jika berasa tertekan dengan sesuatu perkara ketika dalam proses jagaan selepas bersalin.
  1. Fahami dan pelajari tanggungjawab sebagai ibu daripada kawan-kawan yang berpengalaman, keluarga dan bahan bacaan sejak sebelum mengandung lagi.
  1. Rehat yang mencukupi adalah penting. Ambil udara segar di halaman rumah dan jangan hanya berada di dalam rumah walaupun anda sedang menjalani rutin jagaan selepas bersalin.
  1. Tidur sewaktu bayi tidur. Sekiranya tidak berupaya untuk melelapkan mata, cukuplah sekadar berehat dengan berbaring di katil tanpa memikirkan apa-apa perkara yang boleh menimbulkan kebimbangan.
  1. Pengambilan diet. Pemakanan berkhasiat juga penting diberi perhatian untuk kembali cergas. Elakkan daripada tidak makan dalam tempoh masa yang panjang. Makanan seimbang dapat menghindarkan diri daripada cepat letih dan tidak bertenaga.

---------------Share with love-------------- 

Fara Naesam | ID: 931572| Call/SMS/Whatsapp/0198209310

Email: fara9310@yahoo.com

OR

Add sy sebagai Friend di FB: Fara Naesam