Wednesday 27 May 2015

5 Tips Persediaan Penyusuan untuk Ibu kerap outstation


Menjadi ibu bekerjaya yang memilih untuk menyusukan anak sepenuhnya dengan susu ibu bukan sesuatu perkara yg mudah. Pengalaman saya menyusukan anak tanpa susu formula selama setahun 2 bulan mengajar kita untuk menjadi lebih sabar dan ikatan antara ibu dan bayi anda akan menjadi lebih erat.  

Kadangkala tuntutan tugas memerlukan saya untuk menghadiri kursus, seminar, kerja luar dan banyak lagi. Ini semua memerlukan kita untuk meninggalkan anak yang sedang menyusu beberapa hari. Bagi ibu-ibu yang masih menyusukan dan selalu outstation dan nekad hendak menyusukan, Jom kita tgok tips kat bawah ni :

1. Study tempat penginapan.
    
Sebelum travel, saya akan study hotel mana saya akan stay. Kalau boleh minta HR untuk dapatkan bilik yang ada peti ais dan boleh menyimpan susu semasa kita berada disana. Peti sejuk sangat penting untuk menyimpan susu perahan. Pastikan peti sejuk tersebut 'on' semasa menunggu untuk hari kita pulang.

2. Study jarak perjalanan

Pastikan kita study jarak perjalanan untuk kesuatu tempat, especially selepas pam susu. Ini supaya kita dapat estimate masa susu yang telah diperah diletakkan dalam cooler bag sebelum kita transfer susu tersebut kedalam peti ais kat hotel.


3. Beritahu suami, ibu dan pembantu rumah.
Bila dapat tahu kena pergi outstation, saya akan bagitau suami. Saya juga akan contact ibu untuk tengokkan anak dan bayi saya semasa ketiadaan saya. Saya juga akan brief sedikit pembantu rumah saya supaya dia maklum apa perlu dilakukan semasa ketiadaan saya.

4. Stok EBM yang mencukupi sepanjang ketiadaan kita
Seminggu sebelum saya travel, saya pastikan kekerapan mengepam lebih banyak daripada selalu, dan of course saya juga menggunakan susu yang beku. Tapi, manalah tau kan, nanti baby Umar kuat menyusu semasa saya tiada, susah juga. Jadi, sediakan payung sebelum hujan lah. :)
Susu yang beku pula, saya akan defrost and letak di peti ais sebelah bawah. Contoh nya: sekiranya saya akan travel selama 3 hari, saya akan keluarkan siap-siap susu untuk 3 hari dan defrost (kan susu akan tahan selama 3 hari kan kalau letak kat bawah). Kalau saya travel lama sikit, saya akan minta maid defrost kan susu yang beku kat atas.
5. senaraikan barang yang perlu dibawa
Sebagai ibu menyusu, walaupun pergi outstation dan tak perlu pam?? oh nooooo!!!!, tak sanggup nak hadapi bengkak susu tu. Ni lagi kalau dah berhari tak pam dan baby tak bersama kita. Nak kerja pun confirm tak fokus. Hihihi... Jadi saya akan pastikan barang keperluan menyusu akan sentiasa saya bawa. Jadual pam susu juga tidak berubah, melainkan masa tu saya berada dalam kereta. Segala keperluan mengepam perlu dibawa. List tersebut adalah :
  1. Breast pump
  2. Cooler bag
  3. Pump charger
  4. Cooler box
  5. Ice pack
  6. Storage bottle
  7. Storage Plastic
  8. Nursing cover
  9. Suppliment untuk penyusuan.





Ha ibu-ibu sekelian, kalau nak teruskan susu ibu walaupun anda selalu travel, tak ada masalah sebenarnya. Semuanya dari kita saja.

--------Share with love-------- 

Fara Naesam | ID: 931572| Call/SMS/Whatsapp/0198209310

Email: fara9310@yahoo.com

OR
Add sy sebagai Friend di FB: Fara Naesam




No comments :

Post a Comment