Monday 8 June 2015

RAHSIA MENYUSUKAN BAYI SECARA EKSLUSIF SELAMA 2 TAHUN




Tiba-tiba teringat pengalaman menyusukan baby Umar. Anak pertama dan kedua hanya beberapa hari saja dapat menyusukan, yalah...masa tu kan, ilmu penyusuan tiada, pastu pula tak der orang yang mengajar kepentingan susu badan ni.
Nak dijadikan cerita, lepas bersalin cesar baby Umar ( anak ketiganya semua cesar yaaa dan beza hanya setahun dengan anak kedua), emak saya hairan kenapa beranak anak ketiga ni,masih bertenaga lagi walaupun kesakitan. Tak tau lah kenapa, tapiiii memang ingat masa tu saya dah start consume set bersalin Shaklee.

Dalam nak memastikan pengeluaran susu diawal-awal kelahiran, apa yang paling penting adalah :

1) Study pasal penyusuan sebelum kelahiran bayi anda.
2) Ibu kena tenang dan jangan stress selepas melahirkan dan semasa menyusukan. Air susu tidak akan keluar kalau ibu stress tau.
3) Kena tahan dan hati kering masa baby menangis  kot2 dia lapar) dan mentally kita akan fiki susu badan tak cukup atau bayi anda tak kenyang.
4) Bertekad untuk menyusukan bayi anda walau dalam apa keadaan sekalipun :)
5) Memakan makanan penggalak susu seperti longan, sayur cekur manis dan sup betik muda.
6) Mempertimbangkan untuk menganbil suppliment.

Dah setahun 6 bulan bayi saya Umar, dan masalah nya sekarang, Bayi saya tak nak menyusu botol pula kalau kat rumah. Asyik bernenen sajaaaaa. Hahahahaha, tak pee, perlahan-lahan saya akan ganti kepada susu botol.

Bagaimana saya boleh berjaya menyusukan bayi secara 'Eksklusif'??? Saya telah mencuba Set Penyusuan Premium Shaklee. Hokeyy,,,saya list down kan apa jenis Vitamin yang terkandung dalamnya :)

Senarai vitamin Kandungan Tempoh pemakanan   Harga
ESP  850grm    1- 2 bulan makan RM 160
Ostematrix 120 tablet    3 -4  bulan makan RM 65
Omega  90 tablet  1- 2 bulan makan  RM 145
Alfafa  330 tablet 3 -4  bulan makan RM  57  
B kompleks  120 tablet  3 -4  bulan makan  RM 57
Sustained Release Vita C  180 tablet     3 -4  bulan makan  RM 99




Semua vitamin ini berharga RM 583. Tetapi nak bagitau yaaaa, sekiranya anda bersetuju nak menjadi ahli anda akan:
1) mendapat FREE Vitalea berharga RM 95 
2) Mendapat lagi diskaun sehingga 25% (kerana bersetuju menjadi ahli)
3) Mendapat bonus pada bulan hadapan!!!!!

Sangat berbaloi kan?? pemakanan vitamin ini sehingga 6 bulan. Set menyusu ni pun sekaligus menurunkan berat badan tau, yerlahhhh. Kan ada Omega tuuu, Omega berfungsi membakar lemak. Tak perlu nak beli banya- banya set lagi. Ok..sekarang kita tgok pula apa fungsi setiap vitamin ini untk ibu-ibu yang menyusu dan ingin menyimpan stok EBM yang banyak.

ESP :
1. Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten
2. Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
3. Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones.  Kajian menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.
4. Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.

ESP sangat sesuai diambil oleh ibu menyusu kerana :
1. kerana ia membantu membekalkan 20 jenis protein untuk ibu & bayi
2.  badan ibu akan rasa lebih cergas dan bertenaga
3. susu ibu lebih pekat dan berkrim. Result?? anak anda akan cepat kenyang. 




OSTEMATRIX
Ibu menyusukan memerlukan 1000-1200mg kalsium sehari. Banyak kan??Camana nk cukupkan keperluan kalsium ni??? 1 tablet ostematrix Shaklee mengandungi 250mg..oleh itu saya perlu mengambil 4tablet ostematrix setiap hari untuk mendapatkan 1000mg kalsium setiap hari. Oleh itu, saya mengambil 4biji ostematrix setiap hari. Saya memang konsisten. Setiap hari wajib ambil. 

OSTE  sangat sesuai diambil oleh ibu menyusu kerana :
1. Tak de lagi sakit2 pinggang dan belakang
2.  Ibu2 akan relief dan more calm
3. Tidur nyenyak dan senang jerrrr nak membuang.



OMEGA
DHA yang terkandung di dalam Omega Guard Shaklee akan menyingkirkan lemak berlebihan yang tidak diperlukan oleh badan. Jadi ibu menyusu akan kekal langsing dalam tempoh penyusuan, ditambah lagi dengan kebenaran bahawa pembakaran lemak akan menjadi aktif semasa sesi penyusuan dilakukan. Gabungan inilah yang akan menghasilkan badan yang sihat dan langsing kepada ibu menyusu. Ibu-ibu akan menerima 2 pakej kebaikan  iaitu badan ramping dan sihat, dapat juga menyusukan bayi 
Bayi yang disusukan oleh ibu yang mengambil Omega Guard Shaklee juga akan mendapat kebaikan bersama, DHA akan membantu bagi mengoptimumkan fungsi otak. Otak anak akan lebih aktif dan hasilnya anak semakin pintar. 



ALFAFA


Fungsi alfalfa sebagai penggalak susu (ataupun milk booster) dalam membantu mempercepatkan penghasilan susu badan. 


BKOMPLEKS
1. Membantu ibu menyusu yang kurang rehat agar sentiasa bertenaga
2. Vitamin B bertindak sebagai penenang.

haaaaaaa, macam saya mention kat atas kan, stress memang akan mengagalkan proses penyusuan.

Set penyusuan ni, berkesan tak? Nanti dah cuba tak berkesan pula..Jawapannya Ye!!! memamg tak berkesan kalau :

1) Tak mengikuti semua syarat penyusuan (dEMAND vs sUPPLY). Lebih banyak hisapan bayi anda akan meransang pengeluaran susu.
2) Tak minum air yang cukup
3) Tak menghindari cafein ( punca susu merundum dan sikit)
4) Tak disiplin.
5) Tak konsistent.
6) Ibu stress.

Kalau ada ciri2 kat atas tu, confirm air susu tak akan keluar.  Percaya lah, saya dulu pun macam tu juga. Jeles jg nampak ibu2 dpat simpan stock susu yang banyak. Tetapi semua ibu2 yang menyusu boleh melakukannya sekiranya istiqomah, konsistent dan sabar semasa proses penyusuan :)

Bukan saja saya yang excited sebab susu cukup dan lebih untuk bayi tau, ni saya nak bagi nampak lagi testimonial customer lain yang dah cuba.


dan ini 



Haaaaa setakat ni saja untuk hari ini yeeeee. Bagi ibu2 yang masih blurr kenapa air susu tak keluar lagi dan berniat nak menyusukan bayi andasecara ekslusif selama 2 tahun. Anda boleh mempertimbangkan untuk mencuba set ini. Pendek kata, nak menyusu guna susu formula, semua orang boleh buat. Tapi nak menyusukan sendiri bayi anda dengan susu badan. Tak semua orang boleh. :)

Semoga bermanfaat.




--------------------Share with love ----------------





        Fara Naesam | ID: 931572| Call/SMS/Whatsapp/0198209310

  Email: fara9310@yahoo.com

OR

   Add sy sebagai Friend di FB: Fara Naesam





No comments :

Post a Comment